Jak to się zaczęło? Programy partnerskie do zarabiania w internecie

Początki marketingu afiliacyjnego datuje się na połowę lat 90-tych ubiegłego wieku. Pierwszym, w pełni oficjalnym i profesjonalnym programem partnerskim, był uruchomiony w 1994 roku program partnerski jednego z pierwszych sklepów on-line z muzyką – CDNOW. Powstały na ich zlecenie Program Partnerski BuyWeb cieszył się sporą popularnością jak na tamte czasy.

Ojciec marketingu internetowego

Za ojca marketingu afiliacyjnego uznaje się zaś Amerykanina Jeffa Bezosa – założyciela specjalizującego się w handlu internetowym sklepu Amazon.com. W roku 1996 Bezos poznał na przyjęciu pewną kobietę, która chciała sprzedawać na swojej stronie internetowej książki o tematyce rozwodowej. Zainspirowany tym Bezos obmyślił w jaki sposób „podpiąć” jej stronę do Amazon.com tak, by można było za pomocą banerów oraz linków tekstowych przedostać się z jej strony bezpośrednio na witrynę Amazon.com i tam dokonać zakupu.

Kobieta miała pobierać w zamian prowizję od każdej sprzedanej książki.

 

Początek sieci …

Od tego wydarzenia rozpoczął się trend na rozmaite sieci afiliacyjne – trzy lata później, w 1999 roku, w Wielkiej Brytanii powstała pierwsza sieć afiliacyjna, a kilka miesięcy potem narodziły się takie firmy jak TradeDoubler, DGM, Commision Junction i Zanox.

Dzisiaj liczbę witryn WWW, które wykorzystują programy partnerskie do zarabiania w internecie możemy liczyć w milionach.

Jeff Bezos (ur. 12.01.1964) – założyciel, prezes, dyrektor generalny i przewodniczący zarządu Amazon.com (pioniera w sprzedaży elektronicznej). Wcześniej pracował jako analityk finansowy w innej firmie. Absolwent Uniwersytetu w Princeton. Wybrany w 1999 roku przez magazyn Time osobowością roku.